کد مطلب:288438 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی
نائب پیشین، محمد بن عثمان، دو یا سه سال قبل از وفات خود، بزرگان شیعه را جمع نمود و به آنها گفت: اگر پیك اجل مرا دریافت، امر نیابت بر عهده ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی است. من مامورم كه وی را بر جای خود بگذارم. به او رجوع كنید و در امور خود به وی روی آورید.



[ صفحه 53]



در روایت دیگر آمده كه از وی پرسیدند: اگر طوری شود، چه كسی در مقام شما خواهد بود؟ در پاسخ گفت: حسین بن روح بن ابی بحر نوبختی قائم مقام من است. وی سفیر بین شما و صاحب الامر علیه السلام است. در امور خود به او كه مورد اطمینان است، مراجعه كنید و در مشكلات خود به وی پناه ببرید. به من چنین امر شده كه ابلاغ كنم و به تحقیق - آنرا - رساندم. محمد بن عثمان در بغداد ده نفر نماینده و كار گزار داشت كه امور و وجوه شیعیان را به او می رساندند. از جمله آنان حسین بن روح بود. تمامی آنها والائی و نزدیكی بیشتری از حسین بن روح داشتند. مشایخ شیعه تردیدی نداشتند كه بعد از محمد بن عثمان، كسی جز جعفر بن احمد بن متیل یا پدر او جای وی را نخواهد گرفت، زیرا كه به لحاظ خویشاوندی سببی جعفر بن احمد بن متیل بسیار با وی مراوده داشت تا آنجا كه در آخر عمر غذائی نمی خورد مگر در خانه جعفر یا پدرش. اما چون خلعت نیابت امام عصر ارواحنا فداه زیبنده قامت حسین بن روح گشت، سران شیعه انكاری ننمودند و به وی تسلیم شدند و به سان سفیر قبلی، پروانه وار گرد این نماینده حضرت حجت بال زدند. از جمله این سران شیعه، جعفر بن احمد بن متیل بود كه گوید: در لحظات آخر عمر محمد بن عثمان نزد سرش نشسته بودم و با وی گفت و شنود داشتم. ابوالقاسم بن روح در پائین پایش قرار داشت. او رو به من كرد و گفت: مامور شده ام كه ابوالقاسم حسین بن روح را جانشین خود قرار دهم. پس من از بالای سر او برخاستم و دست نیازمند تلاش می نمودند.

1- موسسه جمع آوری اعانات برای بینوایان.

2- موسسه تامین هزینه طبابت و خرید دارو برای مستمندان.



[ صفحه 54]



سرانجام نیز به مقام جانشینی محمد بن عثمان نائل آمد شیخ طوسی دركتاب غیبت گوید ابوالقاسم ازعاقل ترین مردم نزد مخالف و موافق بود و به تقیه رفتار میكرد ابوالقاسم حسین بن روح در ماه شعبان سال سیصد و شش هجری درگذشت و در نوبختیه دفن گردید.